Książka przedstawia dzieje Kłodzkiej Grupy Artystycznej istniejącej w latach 1920-1945. Należeli do niej artyści związani z ziemią kłodzką. Kłodzka Grupa Artystyczna regularnie organizowała wystawy sztuki. Odbywały się one głównie w Kłodzku, a ponadto m.in. w Dusznikach-Zdroju i Bystrzycy Kłodzkiej...
Książka przedstawia dzieje Kłodzkiego Towarzystwa Górskiego, które działało na terenie ziemi kłodzkiej, okolic Barda, Złotego Stoku i w południowej części Wzgórz Strzelińskich. Organizacja wytyczała szlaki, organizowała wycieczki, budowała wieże widokowe i schroniska...
Czwarty tom serii Kształcenie Teatralne, realizowanej przez nauczycieli z Uniwersytetu Wrocławskiego i XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Polonii Belgijskiej we Współpracy z Wrocławskim Teatrem Współczesnym...
Die in diesem Buch versammelten Texte sind leicht überarbeitete Versionen von Vorlesungen zur österreichischen Literatur der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts, die ich in den neunziger Jahren im Institut für Germanische Philologie der Universität Wrocław vor Studierenden des fünften Semesters hielt...
Zadanie badawcze, jakie postawili sobie uczestnicy trzeciej odsłony projektu, to naukowy opis sfery napięć zachodzących między lekarzem a pacjentem (kuracjuszem), jakie mogą być elementem świata przedstawionego tekstów fikcjonalnych dla dorosłych i młodszych odbiorców bądź też motywem przewodnim lub pobocznym biografii. Mogą być one rekonstruowane również na podstawie świadectw zaliczanych do egodokumentów (dzienniki, wspomnienia, autobiografie, relacje z podróży). Przedmiotem badań, których wyniki publikowane są na kartach tej monografii, są wypowiedzi osobiste oraz literackie kreacje postaci lekarzy i ich pacjentów umieszczonych w przestrzeni wyznaczonej przez granice danego zakładu opieki zdrowotnej (uzdrowiska), wypowiedzi problematyzujące relacje interpersonalne i sygnalizujące zjawiska charakterystyczne dla funkcjonowania zbiorowości w różnych podmiotach leczniczych.
Monografia zbiorowa Lekarz na wojnie jest efektem drugiej odsłony ogólnopolskiego projektu naukowego „Lekarz jako autor i bohater literacki” realizowanego od 2018 roku przez badaczy dziejów literatury i medycyny z Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Oddziału Wrocławskiego Polskiego Towarzystwa Historii Nauk Medycznych, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim i 105. Kresowego Szpitala Wojskowego z Przychodnią SPZOZ w Żarach, wspieranych przez Komisję Kształcenia i Komisję Historyczną Dolnośląskiej Izby Lekarskiej...
Analiza językowa tekstu w ramach językoznawstwa sądowego wymaga jak największej wiedzy o sposobach używania języka (...). Listy pożegnalne nie są więc łatwym materiałem do analizy językowej. Utrudnienia w analizie powoduje przede wszystkim szczególny rodzaj materiału, jakim są dokumenty osobiste...
12 kwietnia 2011 roku Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy gościła literaturoznawców z kilku ośrodków akademickich, którzy licznie zgromadzonym studentom legnickiej uczelni i uczniom miejscowych szkół średnich przybliżyli wybrane aspekty rozwoju życia literackiego w mieście nad Kaczawą w pierwszej połowie XX wieku...
Milo Rau ist ein Schweizer Theaterregisseur, Schriftsteller, Aktivist und Intellektueller. Mit seiner Theater- und Filmproduktionsgesellschaft International Institute of Political Murder realisierte er bisher mehr als 50 künstlerische Aktionen und Theaterinszenierungen, die von medialen Dokumenten, Büchern, Filmen, Ausstellungen und Debatten begleitet wurden.
Monografia zbiorowa Nie tylko arcydzieła. Literatura w nauczaniu języków obcych powstała z inicjatywy pracowników Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Zakładu Dydaktyki Literatury w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. W realizację tego interdyscyplinarnego projektu włączyli się przedstawiciele różnych kierunków neofilologicznych, wśród nich językoznawcy, literaturoznawcy i kulturoznawcy reprezentujący kilka ośrodków akademickich: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Wrocławski i Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Lesznie.
Agata Domińska (ur. w 1987 roku w Legnicy) – absolwentka filologii germańskiej, stosunków międzynarodowych i dziennikarstwa na Uniwersytecie Wrocławskim; studiowała nauki polityczne na Freie Universität w Berlinie...
Książka zawiera szczegółową analizę cech niepłynności, które powstają w trakcie spontanicznego mówienia. Objawy niepłynności zostały zinterpretowane z uwzględnieniem psycholingwistycznego modelu powstawania wypowiedzi ustnej oraz z całkowitym pominięciem perspektywy językoznawstwa normatywnego...
W pracy niniejszej głównym przedmiotem zainteresowań będzie ta część spuścizny Henryka Elzenberga, która wiąże się z literaturą piękną: działalność krytycznoliteracka i refleksja nad dziełami (metaliteratura), prace teoretyczne poświęcone krytyce (metakrytyka), twórczość eseistyczna (paraliteratura). Uwaga autora skupi się szczególnie na kilku wybranych zagadnieniach: udział filozofa w prowadzonej w latach dwudziestych XX wieku dyskusji metakrytycznej; charakterystyka jego tekstów krytycznoliterackich, próba nakreślenia ich miejsca w elzenbergowskim projekcie estetycznym i filozoficznym; poglądy literackie filozofa, wypowiedzi metaliterackie, zamieszczone w Próbach kontaktu i Kłopocie z istnieniem...
Genezę tego tomu, składającego się ze zbioru szkiców i rozpraw historycznoliterackich oraz niewielkiej antologii tekstów poetyckich, stanowiącej swego rodzaju uzupełnienie analiz i syntez zredagowanych przez literaturoznawców, teatrologów i historyków, można przedstawić w jednym zdaniu: oto efekt współpracy grupy miłośników Karkonoszy – pracowników kilku śląskich uczelni [...] i studentów Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego...
Das Thema der vorliegenden Arbeit sind Pausen und Fokusakzente als prosodische Erscheinungen in den gesprochenen Wissenschaftstexten. Im Rahmen der Studie beschäftigen wir uns mit vergleichender Analyse der deutschen, italienischen und polnischen Aufnahmen in Bezug auf Pausen und Fokusakzente. Die sprachliche Charakteristik geht zentralen Fragen nach: Welche Pausentypen und Fokusakzente werden im Prozess der mündlichen, wissenschaftlichen Kommunikation benutzt?